NEKRŠTENI DANI su u toku: Čuvajte se ovih stvari!

Sve do Bogojavljanja, 19. januara, narod veli da je Isus Hristos bio nekršten, pa da je i sada u to doba zemlja otvorena da mrtvi izlaze, a zajedno sa njima đavoli i razni drugi demoni. Otud i ime za ovaj period – "Nekršteni dani". Naravno, sve su to narodna verovanja, čija se ikonografija iapk dugo zadržala na ovim prostorima...

xusenru / Pixabay

Prema narodnom verovanju, pomenute nečastive sile vladaju od trenutka kada se smrkne pa sve dok ne zapevaju prvi petlovi. Zbog toga, narod dalje kaže, preko noći nikako ne treba izlaziti iz kuće. Onaj ko se usudi da putuje nakon zalaska sunca, kaže predanje, neće dobro proći, a ako neko baš mora da izlazi trebalo bi da sa sobom nosi beli luk, krst ili neki oštar metalni predmet.

Naravno, u današnje vreme, u gradovima koji nikada ne spavaju i gde svetla stalno gore i rasteruju mrak, većina stanovništva će vam reći da su legende naših starih samo puko i odavno prevaziđeno sujeverje. Ipak, u unutrašnjosti Srbije, po malim varošima i zabačenim selima, priča oš uvek može da bude i pomalo drugačija...
Tokom nekrštenih dana, od Božića do Bogojavljenja - koje je uvek 19. januara, mrsni su dani. Mrsi se i sredom i petkom, ali se dan uoči Bogojavljenja, na Krstovdan, posti ma koji dan bio.
U mnogim krajevima Srbije, vašilo je, tako, pravilo da se krije i svetlost iz kuća, tako što se na prozore stavljaju zavese ili spuštaju zaklopci ili roletne. Noću se ne pije voda jer se demoni uvlače u kućne posude i vodu pa vrebaju neoprezne.

Narod još kaže da Nekršteni dani nisu dobro vreme za rađanje. Veruje se da će dete koje dođe na svet između Božića i Bogojavljanja biti bolešljivo i nesrećno. Da bi se mališani "odbranili od uroka", stari su smislili ovo – deca rođena u Nekrštene dane moraju svake godine u tom periodu da sa sobom nose posebnu košulju, tkanu na kaminu.

A kako bi „odagnao bedu i smanjio muku“ u ove sumorne dane, narod je smislio i „protivlek“

Slično, zapadnom praznovanju za Noć veštica, nekada su po selima i gradovima u Srbiji na sve strane išle maskirne povorke koje su predstavljale duhove, čudovišta i mrtve pretke.

Ovi koledari su se kretali od kuće do kuće i tražili priloge: slaninu, jaja, meso, brašno, mleko, rakiju i vuno… Ovo bi posle svi zajedno pojeli i popili jer su nekršteni dani uvek mrsni, ćak i sreda i petak i posti se samo na Krstovdan koji je neposredno uoči Bogojavljanja.

A onda, uz hranu, piće i muziku, i oni najplašljiviji zaborave na strahote koje vrebaju iz mraka.
Veruje se da će buka, muzika i smeh oterati zle sile, zato su ovom perioda poželjna druženja i porodična okupljanja.

Share on Google Plus

Astro sajt: Info

INFOrmacije i saveti za ljude otvorenog duha.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

4 коментара:

  1. Po zanimanju sam advokat, to mi je bila zelja od detinjstva.Dok sam studirao upoznao sam jednu djevojku i zaljubio sam se na prvi pogled.Bila je nedodirljiva , nije obraćala pažnju ni na koga.Svi su trčali za njom a ona ih je sve ignorirala.Meni je pružila priliku, bilo je prvih mjesec dana lepo, počele su svadje...Ostavila me je.
    Patio san, plakao, propao sam....Od advokata, do ulicara.Financijski sam bio u nuli.Nista nije išlo.Onda sam upoznao Hanu, žena koja nije ni astrolog ni Gatara.VEC ZENA KOJA ZELI DA POMOGNE LJUDIMA KOJI SU STVARNO U NEVOLJI.NE PROSIPA PRAZNE PRICE, VEC CUTI I RADI.
    NIJE ZELELA NIKAD DA SE BAVI OVIM, ALI JA ZELIM DA JOJ SE ZAHVALIM I DA DAM NJEN BROJ.
    LJUDI, ZENA POMAZE SVIMA, SVAKI PROBLEM RESAVA
    PREKO VIBERA I VACAPA JE MOZETE KONTAKTIRATI
    +385 99 65 68902

    ОдговориИзбриши
  2. Dobar dan.Za ovu zenu je dovoljno reci par reci. Prava pomoc,sigurni efekat ,definitivno smisao njenom zivotu je da pomognem drugima,i dan danas u kontaktu,prijatelj,savet i pomoc u svakom trenutku. Evo skoro godinu dana od kako sam joj se javila i kako mi je pomogla (vratila decka kojim sam sada u braku) kako je rekla tako je i bilo .Nije trenutna pomoc evo i dalje traje isto kao sto je prvog dana. Nista vise od toga necu reci. U ostalom se sami uverite. Viber
    +381 60 30 01 161

    ОдговориИзбриши
  3. Dobar dan.Za ovu zenu je dovoljno reci par reci. Prava pomoc,sigurni efekat ,definitivno smisao njenom zivotu je da pomognem drugima,i dan danas u kontaktu,prijatelj,savet i pomoc u svakom trenutku. Evo skoro godinu dana od kako sam joj se javila i kako mi je pomogla (vratila decka kojim sam sada u braku) kako je rekla tako je i bilo .Nije trenutna pomoc evo i dalje traje isto kao sto je prvog dana. Nista vise od toga necu reci. U ostalom se sami uverite. Viber
    +381 60 30 01 161

    ОдговориИзбриши
  4. Dobar dan.Za ovu zenu je dovoljno reci par reci. Prava pomoc,sigurni efekat ,definitivno smisao njenom zivotu je da pomognem drugima,i dan danas u kontaktu,prijatelj,savet i pomoc u svakom trenutku. Evo skoro godinu dana od kako sam joj se javila i kako mi je pomogla (vratila decka kojim sam sada u braku) kako je rekla tako je i bilo .Nije trenutna pomoc evo i dalje traje isto kao sto je prvog dana. Nista vise od toga necu reci. U ostalom se sami uverite. Viber
    +381 60 30 01 161

    ОдговориИзбриши